Wednesday, September 2, 2009

PERINTAH ULUNG PENGARAH KOR AGAMA ANGKATAN TENTERA (KAGAT)


Alhamdulillah, saya merafakkan puji dan syukur ke hadrat Allah SWT, dengan kudrat, iradah dan izinNya, saya telah dipilih untuk menerajui KAGAT selaku Pengarahnya yang ke-4. Setinggi-tinggi penghargaan saya ucapkan kepada Yang Berhormat Menteri Pertahanan dan seluruh kepimpinan tertinggi Angkatan Tentera Malaysia yang telah memberikan mandat dan kepercayaan kepada saya untuk meneruskan kesinambungan kepimpinan KAGAT yang lalu. Saya amat berterima kasih kepada mantan-mantan Pengarah KAGAT yang terdahulu, khususnya Yang Berhormat Senator Mej Jen (B) Dato’ Haji Jamil Khir bin Baharom yang telah dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Saya berazam meneruskan misi dan visi yang telah digariskan oleh pimpinan-pimpinan terdahulu bagi memastikan KAGAT akan terus cemerlang dan sentiasa berada di landasan yang betul selaras dengan matlamat penubuhannya .
Dalam memastikan misi, visi dan objektif organisasi tercapai di tahap maksima, kefahaman yang jelas dan mendalam mengenai matlamat penubuhan sesuatu organisasi adalah amat penting. Justeru, saya suka menarik perhatian seluruh warga kor bahawa matlamat kewujudan atau core bussiness KAGAT adalah untuk memberi pendidikan Islam dan perkhidmatan keagamaan yang sistematik, efektif dan effisien kepada seluruh warga ATM. Lantaran itu, hala tuju dan seluruh gerak kerja KAGAT perlu menjurus kepada matlamat tersebut selari dengan kehendak dan harapan ATM itu sendiri.

Saudara-saudari warga KAGAT yang dikasihi sekalian,

Selaku Pengarah KAGAT, saya berkeinginan tinggi untuk memenuhi aspirasi ATM agar KAGAT menjadi penjana pembangunan kecemerlangan modal insan ATM dan berupaya menyumbang kepada peningkatan spiritual combat power yang merupakan komponen penting dalam pembentukan ATM. Bagi menjamin wadah tersebut tercapai, saya menggariskan dua teras berikut untuk dipraktikkan oleh seluruh warga KAGAT:

PERTAMA : PENGURUSAN STRATEGIK

Bekerja berasaskan plan perancangan pembangunan keagamaan yang strategik, bersepadu dan komprehensif yang digubal dan disusuli dengan mewujud dan menambah baik semua arahan dan prosedur pelaksanaan tugas dan pentadbiran KAGAT yang lebih bersistematik dan berkesan. Bekerja secara proaktif dengan menganalisis, menyemak dan mengemaskini kualiti perkhidmatan bagi memenuhi hasrat dan inspirasi pucuk pimpinan tertinggi ATM agar menjadikan KAGAT sebagai Penjana Kecemerlangan Pembangunan Kerohanian Modal Insan ATM.

KEDUA: PEMBANGUNAN PROFESIONALISME SUMBER MANUSIA KAGAT

Membangunkan barisan kepimpinan padu yang mampu bergerak menuju satu matlamat dan wawasan. Barisan kepimpinan dan tenaga penggerak operasi yang berpengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia dan dapat mengawal emosi dalam semua keadaan dan situasi. Bagi merealisasikan teras ini, seluruh jentera KAGAT hendaklah memahami, menjiwai dan membudayakan prinsip 9K dalam gerak kerja harian masing-masing:


1. KEPERIBADIAN MULIA (HUSNUL-KHULUQ - NOBLE CHARACTER). Pelaksanaan gerak kerja seharian hendaklah berteraskan konsep iman dan takwa dan dilaksanakan dengan penuh hikmah serta keikhlasan demi mencapai keredaan Allah SWT. Sahsiah diri selaku `Daie askari’ atau pendakwah tentera yang akur kepada sistem dan budaya kerja tentera perlu dihayati bersungguh-sungguh oleh semua peringkat warga KAGAT.


2. KEFAQIHAN AGAMA (TAFAQQUH FIDDIN – RELIGIOUS EXPERTISE). Sabda Nabi SAW: ``Sesiapa yang dikehendaki Allah kebaikan baginya, akan dianugerahkan kefaqihan (kepakaran) dalam bidang agama” (Hadith, Al Bukhari). Warga KAGAT perlu memiliki kefaqihan atau kefahaman yang mendalam dalam bidang agama dan mempertingkat ilmu-ilmu semasa, khasnya yang berkaitan teknologi maklumat atau ICT bagi menjamin keupayaan melaksanakan tanggungjawab selaku penasihat agama yang dinamik dan berkesan.

3. KEPELBAGAIAN KEBIJAKSANAAN (AL-HIKMAH FI AL-DAKWAH – MULTIPLE INTELIGENCE). Daie-Askari’ (Pendakwah tentera) yang cemerlang seharusnya mampu mengeluarkan idea yang bernas, berfikiran kreatif, kritis, bersifat terbuka dan berhikmah dalam penyampaian dakwah. Pedoman kebijaksanaan hendaklah berteraskan neraca al-Quran dan al-Hadis di samping bantuan ilmu kontemporari serta maklumat-maklumat semasa yang berkembang pesat dalam era globalisasi masa kini.

4. KESEIMBANGAN KECERDASAN (TAWAZUN AN- NASYIT -ESQ BALANCED). Ulama tasawuf terdahulu serta Imam Al-Ghazali menerusi tulisannya di dalam Kitab Ihya’ Ulumuddin, menekankan kepada umat Islam supaya memiliki keseimbangan peribadi dan kecerdasan khasnya di segi emosi dan rohani (ESQ – Balanced) sebagai pelengkap kepada kecerdasan pemikiran dalam menuju ke arah kesempurnaan insan (insan kamil). ESQ Balanced adalah pembangunan potensi seluruh kecerdasan dari segi pemikiran (IQ) Emosi (EQ) dan rohani (SQ) secara holistik dan seimbang.

5. KOMITMEN TUGAS (AL-ITQAN FIL AMAL - JOB COMMITMENT). Sabda Rasulullah SAW: ``Sesungguhnya Allah menyukai apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan bersungguh-sungguh.” (Hadith riwayat al-Baihaqi). Setiap warga KAGAT hendaklah melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab, ketekunan dan akauntabiliti serta mengutama kepentingan organisasi.

6. KESATUAN (WAHDAH FIKR, WAL-GHAYAH- UNITY). Bibit perpecahan hendaklah dibendung, hubungan silaturrahim perlu dieratkan dan semangat kesatuan dan perkongsian perlu diwujudkan dalam organisasi. Rapatkan jurang perbezaan yang ada dan semarakkanlah kesatuan fikrah dan hala tuju dalam mencapai matlamat perjuangan yang ditetapkan demi keredaan Ilahi dan keutuhan kor.

7. KESEDERHANAAN (WASATIYAH – MODERATE). Berpegang kepada konsep kesederhanaan (moderate/wasatiyah) di dalam menetapkan hukum, sikap dan pendirian. Elakkan bersikap keterlaluan (`exstreme’), sikap terburu-buru dan terlalu cepat menetapkan hukum haram. Jangan menjadikan sesuatu hukum yang terlalu ketat atau `rigid’ peraturannya sehingga tidak memberikan jalan keluar kepada permasalahan yang dihadapi. Islam adalah agama wasatiah, penyelesai segala kesulitan .

8. KEMANTAPAN SISTEM PENGURUSAN (TAQWIYAH SYU’UN AL- IDARAH - ESTABLISHED MANAGEMENT SYSTEM). Pengurusan pendidikan dan perkhidmatan keagamaan perlu diadun secara sistematik dan berintegriti berasaskan piawaian MS ISO 9001:2000 dan aplikasi sistem Balanced Scorecard ATM. Segala peraturan, prosedur mahupun diskripsi yang berkaitan hendaklah dipatuhi bagi memasti kemantapan sistem pengurusan dapat diperkasakan.

9. KEPUASAN PELANGGAN (RIDHA AL- `UMALA’ - CUSTOMER SATISFACTION. Perkhidmatan berorientasikan pelanggan hendaklah dilaksanakan demi menentukan kerja-kerja dakwah yang dilakukan berkesan terhadap sasaran. Etika terpenting perlu diberi perhatian ialah nilai takwa, amanah, adil, rajin, tekun, sentiasa memuliakan (ikram) orang lain serta berpegang falsafah “do it right the first time and never settle for less than the best “ dalam diri.

Bermula dari detik ini, marilah bersama-sama kita membudayakan prinsip 9K dalam organisasi KAGAT, melangkah dengan penuh semangat, dalam satu barisan yang padu dengan tekad dan azam yang membara demi memperjuangkan satu visi, satu hala tuju dan satu matlamat ke arah ”Menjadikan KAGAT lebih gemilang dalam memikul tugas selaku penjana pembangunan kecemerlangan kerohanian modal insan ATM.” Sekian, Wabillahi Taufik Wal Hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.



BRIG JEN HJ KAMARUDIN BIN HJ MAMAT Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera

No comments:

Post a Comment